Monday, June 22, 2009

Bersatu Syarat Islam Gemilang


Wawancara di ruangan Bicara Agama Utusan Malaysia

Mukadimah

Dari Thauban ia berkata: Telah bersabda Rasulullah SAW: “Hampir seluruh umat manusia bersatu menghancurkan kamu seperti orang yang sedang lapar mengerumuni makanan. Mereka bertanya: Apakah kita sedikit pada masa itu wahai Rasulullah? Jawab Baginda: Malah kamu ramai, tetapi kamu laksana buih air bah. Dalam pada itu hati mereka tidak ada rasa segan terhadap kamu dan dalam hati kamu sendiri tumbuh penyakit wahan. Apa yang dimaksudkan dengan penyakit wahan itu wahai Rasulullah? Maksudnya ialah di dalam hati kamu bertakhta perasaan cinta dunia dan takut mati”. (Riwayat Abu Daud).

Demikianlah gambaran yang berlaku pada umat Islam hari ini. Bilangan Muslim di seluruh dunia yang melebihi 1 bilion ternyata tidak menggentarkan musuh waimma Israel yang kecil itu.

Contoh terbaru adalah kekejaman Israel ke atas penduduk Palestin di Genting Gaza. Walaupun, rejim zionis itu dikelilingi oleh negara-negara Islam Arab, rakyat Palestin terus dizalimi tanpa pembelaan.

Wartawan MOHD. RADZI MOHD. ZIN dan jurufoto, SAHARUDIN ABDULLAH menemu bual Pensyarah Institut Kefahaman dan Pemikiran Islam (CITU), Universiti Teknologi Mara Shah Alam, Prof. Madya Dr. Nik Mohd. Rosdi Nik Ahmad bagi mengupas isu ini.

Apakah hikmah Nabi Muhammad SAW diutus di kalangan umat Arab?

NIK ROSDI: Rasulullah adalah keturunan Nabi Ibrahim iaitu antara nabi yang bukan dalam kalangan Bani Israel. Memanglah kebanyakan nabi yang diutuskan Allah adalah dari kalangan Bani Israel.

Semasa baginda diutuskan ke muka bumi, masyarakat Arab dari segi tamadunnya adalah lebih menonjol berbanding Bani Israel. Akhirnya, mereka seolah-olah dikongkong oleh bangsa lain. Bani Israel juga hidup nomad.

Mereka juga adalah digelar bangsa kibti Firaun yang dianggap hamba atau buruh kasar. Sebab itu Firaun mengejar Nabi Musa dan Bani Israel yang keluar dari Mesir ke Laut Merah yang akhirnya menyaksikan kematian Firaun ditelan air laut.

Sebab utamanya, kerana Firaun bimbang kerja-kerja membangunkan Mesir akan terbantut jika Bani Israel tidak ada.

Pada masa yang sama, ada banyak masalah yang melanda bangsa Arab semasa zaman jahiliah. Mereka terkenal sebagai bangsa yang amat taksub kepada perkauman atau assabiah. Mereka juga suka bergaduh sesama sendiri. Pendek kata, apa yang berlaku pada Bani Israel seolah-olah ada pada bangsa Arab.

Dengan itulah, Allah mengutuskan baginda untuk menyelesaikan segala masalah. Perutusan Rasulullah SAW ke muka bumi ini seperti kita semua sedia maklum adalah sebagai rahmat ke atas sekelian alam. Ini dijelaskan menerusi firman Allah, “Dan tidak kami (Allah) utuskan kamu (wahai Muhammad) melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekelian alam.” (al-Anbiya’: 107)

Bangsa Arab ini selain mempunyai kiblat dan kitab yang satu juga berbahasa yang sama. Yang peliknya, mereka tidak juga boleh bersatu menentang zionis. Di mana silapnya?

NIK ROSDI: Orang Arab ini dulunya memang suka bergaduh. Sehinggakan nabi pun dibunuh. Contohnya, Nabi Zakaria yang disembelih oleh mereka.

Nabi Muhammad SAW telah diingatkan tentang hal itu semasa baginda diutus oleh Allah. Sebab itu antara tindakan awal baginda selepas berhijrah adalah mempersaudarakan puak Muhajirin dan Ansar. Kemudian menghubungkan puak yang bertelagah di Madinah iaitu suku Bani Nadhir, Qainuqa’ dan Khuraizah.

Selepas itu, baginda membentuk Sahifah Madinah (Perlembagaan Madinah) sebagai undang-undang yang diterima pakai di kalangan penduduk di sana.

Membentuk perpaduan ini amat penting dalam sesebuah masyarakat dan negara. Ia adalah kunci kepada kekuatan sesebuah bangsa dan negara.

Ini dijelaskan oleh Allah menerusi firman-Nya yang bermaksud: “Dan berpegang teguhlah kamu dengan tali Allah (Islam), janganlah kamu berpecah belah dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliah dulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu sehingga kamu bersatu padu dengan nikmat Islam) maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran semasa jahiliah) lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu...” (ali-‘Imran: 103)

Sepatutnya orang Arab lebih memahami hal ini. Namun mereka nampaknya tidak membaca al-Quran dan tidak ambil manfaat daripada kitab suci itu. Ini juga menunjukkan kesan penjajahan Barat yang sangat mendalam kepada orang Arab.

Dalam kes di Palestin, difahamkan ada di kalangan anggota Fatah yang memberi maklumat lokasi pejuang Hamas kepada puak zionis. Apakah jenis orang Islam begini?

NIK ROSDI: Dalam Islam ada golongan yang munafik. Mereka ini tidak senang hati dengan Islam. Sentiasa mencari jalan memusnahkan orang Islam.

Di Palestin, Hamas adalah lebih dekat dengan Islam manakala Fatah pula bersekongkol dengan Amerika Syarikat (AS). Jadi musuh menggunakan Fatah untuk menjatuhkan Palestin.

Pertelingkahan Fatah dan Hamas adalah punca krisis di Palestin. Barangkali mereka lupa kepada firman Allah yang bermaksud: “Dan taatlah kepada Allah dan Rasulnya dan janganlah kamu berbantah-bantahan, yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.” (al-Anfaal: 46)

Inilah yang berlaku di kebanyakan negara kuasa besar. Mereka gunakan golongan munafik untuk menjatuhkan Islam. Contohnya, di Afghanistan. Apabila menghadapi serangan Rusia, puak Islam yang bertelagah bersatu tetapi apabila Rusia balik mereka bergaduh semula.

Kemudiannya, muncul kumpulan Taliban yang menghadapi saingan daripada Pakatan Utara. Akhirnya, AS gunakan Pakatan Utara untuk menjatuhkan Afghanistan.

Islam menetapkan ketaatan kepada Allah dan rasul itu sebagai mutlak. Walhal ketaatan kepada pemimpin itu selagi mana mereka mentaati Allah dan Rasul-Nya.

Janji Israel memang tidak boleh dipercayai. Justeru apakah persiapan yang perlu ada di kalangan negara Islam bagi menghadapi puak zionis ini?

NIK ROSDI: Sifat orang Yahudi ini telah dijelaskan oleh Allah menerusi firman-Nya yang bermaksud: “Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): “Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam) itulah petunjuk yang benar”... (al-Baqarah: 120)

Apa yang malangnya, itulah tabiat umat Islam. Mereka suka menjadikan Yahudi dan Nasrani sebagai kawan sebaliknya Muslim itu sebagai lawan.

Dalam hal ini, Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya kamu pasti akan mengikut jejak langkah orang-orang yang sebelum kamu – sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehinggakan jika mereka memasuki ke dalam lubang dhab (sejenis biawak di padang pasir), pasti kamu akan mengikut mereka. Kami (para sahabat) bertanya: Wahai Rasulullah! Adakah Yahudi dan Nasrani (yang engkau maksudkan)? Jawab baginda SAW: Maka siapakah lagi (kalau bukan mereka)?” (riwayat Bukhari dan Muslim)

Untuk itu, kita tidak ada jalan lain selain kembali bersatu mengukuhkan perpaduan. Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) perlu memainkan peranan penting dalam dalam hal ini.

Kita perlu mencontohi tindakan yang dilakukan oleh Rasulullah SAW selepas hijrah baginda ke Madinah.

Seterusnya, golongan ulama dan umarak (pemerintah) perlu digabung jalinkan. Sebabnya kedua-dua pihak mempunyai pengaruh dalam masyarakat.

Membiarkan perpecahan antara kedua-duanya adalah antara faktor kejatuhan tamadun Yunani Greek. Ia berlaku apabila pemerintah memberi keutamaan kepada golongan Solon dan mengabaikan golongan Socrates (ahli falsafah). Akhirnya puak Socrates bangun memberontak dan membawa kepada tamatnya era kegemilangan tamadun Yunani.

Amir Syakib Arsalan dalam bukunya Mengapa Bukan Islam alami kemajuan dan kenapa Umat Islam alami kemunduran antara lain menjelaskan umat Islam tidak pandai membangunkan potensi yang ada seperti minyak untuk kemajuan umat.

Yang kedua, umat Islam cintakan permusuhan. Apabila hadapi musuh (bukan Islam) mereka bersatu tetapi selepas itu mereka kembali bertelagah.

Saturday, June 20, 2009

Kenali kekasih kita Rasulullah Al-Amin saw dan orang-orang sekeliling baginda


Sempena ketibaan bulan Rabi'ul Awwal yang mulia ini, saya ingin mengajak sidang pembaca untuk mengimbau sejenak nostalgia bersama Nabi kita, Sayyiduna Muhammad Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam. Bulan ini adalah bulan yang dimuliakan dengan keputeraan Baginda ke dunia ini. Membawa rahmat, keberkatan, hidayah dan kebahagiaan buat kita semua. Maka sudah menjadi suatu kewajipan untuk kita mensyukuri nikmat perutusan Baginda. Tanpa Baginda, maka sudah pasti kita tidak akan dapat mengecapi nikmat Iman dan Islam pada hari ini. Oleh kerana itu, Baginda wajib dicintai. Cinta kepada Baginda adalah suatu kewajipan yang telah ditetapkan oleh Allah Ta'ala kerana mencintai Baginda membawa erti cintakan Allah Ta'ala. Namun kita tidak akan mencintai Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam jika kita tidak mengenali Baginda. Justeru, dalam ruangan kali ini saya ingin mengajak sidang pembaca berkenalan dengan Nabi kita. Mungkin ada yang telah mengetahui sedikit sebanyak maklumat mengenai Baginda. Itu tidak mengapa, mudah-mudahan maklumat yang saya paparkan di sini boleh menjadi tanda ingatan. Jika anda belum memiliki maklumat yang saya paparkan di sini, saya berharap ia akan menambahkan lagi maklumat anda mengenai Nabi kita, Sayyiduna Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam. Sekarang mari kita berkenalan dengan Nabi kita!

Nama & Keturunan Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

Muhammad bin Abdullah bin 'Abdul Muttolib bin Hasyim bin 'Abdu Manaf bin Qusoi bin Kilab bin Murroh bin Ka'ab bin Luai bin Ghalib bin Fihr bin Malik bin al Nadhr bin Kinanah bin Khuzaimah bin Mudrikah bin Ilyas bin Mudhor bin Nizar bin Ma'ad bin 'Adnan.

Berketurunan Quraisy dari suku Bani Hasyim. Susur galur keturunan Baginda sampai kepada Sayyiduna Ismail bin Sayyiduna Ibrahim al Khalil 'alaihimassalam.

Ayahanda Baginda.

Abdullah bin 'Abdul Muttolib.

Bonda Baginda.

Aminah binti Wahab bin 'Abdu Manaf bin Zuhroh bin Kilab.

Tarikh lahir Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

Hari Isnin, 9 Rabi'ul Awwal tahun Gajah (20 April 571). Baginda dilahirkan ketika terbit fajar.

Tempat lahir Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

Rumah Abu Tolib, Syi'ib Bani Hasyim, Mekah al Mukarramah.

Tarikh wafat Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

Hari Isnin, 13 Rabi'ul Awwal tahun 11 Hijrah (8 Jun 633) dalam usia 63 tahun 3 hari (menurut kalendar Qomariyyah) atau 61 tahun 80 hari (menurut kalendar Syamsiyyah).

Tempat wafat Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

Madinah al Munawwarah. Baginda disemadikan di kamar Sayyidah 'Aisyah al Humaira' radhiyyallahu 'anha.

Perwatakan Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

Berkulit putih kemerah-merahan, sederhana tinggi, wajahnya bercahaya bak bulan purnama, tidak terlalu bulat dan tidak terlalu bujur, berambut ikal mayang, berdahi luas, beralis tajam dan melengkung bagaikan dua bulan sabit yang terpisah, berhidung mancung, hitam matanya, lentik bulu matanya, giginya jarang dan tersusun rapi, mulus pipinya, lebar mulutnya, lebat janggutnya, berleher jinjang dan putih mulus bagaikan adunan perak, berbahu bidang, sederhana bentuk tubuhnya dan berisi, bidang dadanya, tebal telapak tangan dan kakinya, panjang jari-jemarinya, lembut tapak tangannya bak sutera, tegap dan pantas jalannya, pandangannya penuh makna, pertuturannya jelas, merdu dan nyaring suaranya, harum bau badannya, tampan dan segak sehingga sesiapa yang melihatnya pasti berkata, "Saya belum pernah melihat orang seperti Baginda, baik sebelum mahupun sesudahnya!"

Kesimpulannya: Baginda adalah manusia yang paling sempurna perwatakannya sehingga Sayyiduna Hassan bin Thabit radhiyyallahu 'anhu yang merupakan penyair Baginda mengungkapkan kata-katanya:

“Engkau tercipta bebas dari segala kecacatan;

Seolah-olah engkau dicipta menurut apa yang engkau mahukan!”

Akhlak Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

Sangat baik, sangat sopan, pemalu, pemurah, lemah lembut namun tegas, ikhlas, tawadhu', berjiwa halus, sering tersenyum, tidak bengis, tidak kasar, penyayang, sangat sabar, menghormati semua orang, berwibawa, berhikmah, lembut pertuturannya, tersusun indah bahasanya bak untaian mutiara, tidak pernah memukul khadamnya dan kaum wanita, pemaaf, amanah, jujur, tidak pernah berdusta, prihatin, peka, teliti, sering berzikir dalam setiap keadaan, tidak menolak hadiah, sering memenuhi undangan walaupun daripada orang yang rendah martabatnya, mencuci bajunya sendiri, menjahit capalnya sendiri, memerah susu kambingnya sendiri, menguruskan diri sendiri tanpa menyusahkan orang lain, sangat takutkan Allah Ta'ala namun berani bila berhadapan dengan musuh, gagah perkasa, tangkas, sederhana hidupnya dan pelbagai lagi akhlak mulia yang ada, kesemuanya terjelma pada diri Baginda. Cukuplah pujian Allah Ta'ala menggambarkan tentang akhlak Baginda. Firman Allah Ta'ala mafhumnya: “Dan sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) benar-benar memiliki akhlak yang agung.” (Surah al Qalam: 4)

Mukjizat Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

Al Quran, bulan terbelah, terpancar air dari jari jemarinya yang mulia, pohon kurma menangis teresak-esak kerana rindu padanya, unta mengadu padanya, air yang pahit menjadi tawar dan enak dengan ludahnya, mustajab doanya, sentuhannya berkat, ramalannya tepat, pandangannya tembus ke belakang, suaranya boleh didengari dari jarak yang jauh, tidak mempunyai bayang, boleh melihat di dalam gelap seperti penglihatannya ketika terang, lalat tidak hinggap di baju dan tubuhnya, Isra' dan Mi'raj, batu dan pepohonan memberi salam padanya, makanan dan batu bertasbih di tangannya dan banyak lagi. Mukjizat Baginda tidak terkira.

Bapa saudara Rasulullah sallallahu 'alaihi wassalam.

1) Al Harth

2) Abu Tolib (Abdu Manaf)

3) Abul Harith al Zubair

4) Abu Lahab ('Abdul 'Uzza)

5) Al Ghaidaq

6) Al Muqawwim

7) Dhirar

8) Quthum

9) 'Abdul Ka'abah

10) Al Hajal (al Mughirah)

11) Hamzah

12) Al 'Abbas

Ibu saudara Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Sofiyyah

2) Arwa

3) 'Atikah

4) Ummu Hakim

5) Barrah

6) Umaimah

Isteri-isteri Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Sayyidah Khadijah al Kubro binti Khuwailid

2) Sayyidah Saudah binti Zam'ah

3) Sayyidah 'Aisyah al Humaira' binti Sayyiduna Abu Bakar al Siddiq

4) Sayyidah Hafsah binti Sayyiduna 'Umar al Faruq

5) Sayyidah Zainab al Hilaliyyah

6) Sayyidah Ummu Salamah Hindun binti Abu Umayyah

7) Sayyidah Zainab binti Jahsyi

8) Sayyidah Juwairiyyah binti al Harth

9) Sayyidah Raihanah binti Yazid

10) Sayyidah Ummu Habibah Ramlah binti Abu Sufyan

11) Sayyidah Sofiyyah binti Huyai (keturunan Nabi Harun 'alaihissalam)

12) Sayyidah Maimunah binti al Harth al Hilaliyyah

Tiga daripada mereka wafat ketika Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam masih hidup iaitu Sayyidah Khadijah, Sayyidah Zainab al Hilaliyyah dan Sayyidah Raihanah.

Jariah Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Mariah al Qibtiyyah (hadiah daripada Raja Mesir, al Muqauqis)

2) Raihanah (khilaf)

3) Jariah yang dihadiahkan oleh Zainab binti Jahsyi

4) Jariah dari suku al Qurozi.

Putera & puteri Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Al Qosim

2) Zainab

3) Ruqayyah

4) Fatimah

5) Ummu Kulthum

6) Abdullah al Toyyib

Mereka merupakan cahaya mata hasil perkahwinan Baginda dengan Sayyidah Khadijah al Kubro radhiyyallahu 'anha.

7) Ibrahim al Khalil

Cahaya mata daripada Mariah al Qibtiyyah.

Cucu-cucu Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) 'Ali bin Abul 'As

2) Umamah binti Abul 'As

Kedua-duanya cahaya mata Sayyidah Zainab dengan Abul 'As bin al Rabi'.

3) Abdullah bin Sayyiduna Uthman al 'Affan.

Beliau adalah cahaya mata Sayyidah Ruqoyyah dengan Sayyiduna 'Uthman.

4) Al Hasan bin Imam Ali karramallahu wajhah

5) Al Husain bin Imam Ali karramallahu wajhah

6) Muhsin bin Imam Ali karramallahu wajhah

7) Ummu Kulthum binti Imam Ali karramallahu wajhah

8) Zainab binti Imam Ali karramallahu wajhah

9) Ruqoyyah binti Imam Ali karramallahu wajhah

Mereka semua adalah cahaya mata Sayyidah Fatimah al Zahra' dengan Imam Ali bin Abi Tolib karramallahu wajhah.

Khadam Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Anas bin Malik al Ansori

2) 'Abdullah bin Mas'ud (bertugas menjaga siwak & capal Baginda)

3) Mu'aiqib al Dausi (bertugas menjaga cop rasmi Baginda)

4) 'Uqbah bin 'Amir al Juhani (penjaga baghal Baginda)

5) Asla' bin Syariik (menguruskan kenderaan Baginda)

6) Bilal bin Rabah (bertugas menjaga sedekah kaum muslimin)

Hamba-hamba yang dibebaskan oleh Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Zaid bin Harithah

2) Abu Rafi'

3) Syuqran (Soleh)

4) Thauban

5) Rabah

6) Yasar

7) Safinah

8) Salman al Farisi

9) Ma'bur (beragama Kristian dan tidak memeluk Islam)

10) Sindar

11) Ummu Aiman

12) Umaimah

13) Sirin

14) Qoisar

Nuqoba' Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Amirul Mukminin Sayyiduna Abu Bakar al Siddiq

2) Amirul Mukminin Sayyiduna Umar al Faruq

3) Amirul Mukminin Sayyiduna Uthman Zunnurain (pemilik dua cahaya)

4) Amirul Mukminin Sayyiduna Imam Ali bin Abi Tolib

5) Sayyiduna Zubair bin al 'Awwam

6) Sayyiduna Ja'afar al Toyyar bin Abi Tolib

7) Sayyiduna Mus'ab bin 'Umair

8) Sayyiduna Bilal bin Rabah

9) Sayyiduna Miqdad bin al Aswad

10) Sayyiduna Uthman bin al Maz'un

11) Sayyiduna Abdullah bin Mas'ud

12) Sayyiduna 'Ammar bin Yasir

Nujaba' Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Sayyiduna Sa'ad bin Khoithamah

2) Sayyiduna Sa'ad bin al Rabi'

3) Sayyiduna Sa'ad bin Ubadah

4) Sayyiduna Abdullah bin Rowahah

5) Sayyiduna Abul Haitham bin al Tihan

6) Sayyiduna al Barra' bin Ma'rur

7) Sayyiduna Rafi' bin Malik al Azroqi

8) Sayyiduna Abdullah bin 'Amru bin Haram

9) Sayyiduna 'Ubadah bin Somit

10) Sayyiduna al Munzir bin 'Amru

Kesemua mereka adalah daripada golongan Ansar.

Hawariy Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Khalifah al Rasyidin yang empat (Abu Bakar, Umar, Uthman & Ali)

2) Sayyiduna Tolhah

3) Sayyiduna Zubair bin al 'Awwam

4) Sayyiduna Sa'ad bin Abi Waqqos

5) Sayyiduna Abdul Rahman bin 'Auf

6) Sayyiduna Hamzah bin Abdul Muttolib, penghulu para syuhada'

7) Sayyiduna Ja'afar al Toyyar bin Abi Tolib

8) Sayyiduna Abu 'Ubaidah bin al Jarrah

9) Sayyiduna Uthman bin al Maz'un

Kesemua mereka daripada keturunan Quraisy.

Pengganti Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam dalam urusan pentadbiran negara ketika Baginda keluar berperang.

1) Sayyiduna Abu Lubabah

2) Sayyiduna Basyir bin al Munzir

3) Sayyiduna Uthman bin 'Affan, khalifah ketiga

4) Sayyiduna Abdullah bin Ummu Maktum

5) Sayyiduna Abu Zar al Ghifari

6) Sayyiduna Abdullah bin Abdullah bin Ubai bin Salul

7) Sayyiduna Sabbagh bin 'Arfatoh

8) Sayyiduna Ghailah bin Abdullah al Laithi

9) Sayyiduna 'Auf bin Adhbat al Dailami

10) Sayyiduna Abu Rahm Kulthum

11) Sayyiduna Muhammad bin Maslamah

12) Sayyiduna Zaid bin Harithah

13) Sayyiduna Saib bin Uthman bin Maz'un

14) Sayyiduna Abu Salamah bin Abdul Asad

15) Sayyiduna Sa'ad bin 'Ubadah

16) Sayyiduna Abu Dujanah al Sa'idi

Gabenor Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Sayyiduna Bazan bin Saman, gabenor Yaman

2) Sayyiduna Khalid bin Sa'id, gabenor San'aa

3) Sayyiduna Ziyad bin Labid al Ansori al Bayadhi, gabenor Hadramaut

4) Sayyiduna Abu Musa al Asy'ari, gabenor Zabid dan 'Adn

5) Sayyiduna Mu'az bin Jabal, gabenor al Jand

6) Sayyiduna Abu Sufyan bin al Harb, gabenor Najran

7) Sayyiduna Yazid bin Abi Sufyan, gabenor Taima

8) Sayyiduna 'Attab bin Asid, gabenor Mekah al Mukarramah

Panel penulis wahyu Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Sayyiduna Uthman bin 'Affan

2) Sayyiduna Ali bin Abi Tolib

3) Sayyiduna Ubai bin Ka'ab

4) Sayyiduna Zaid bin Thabit

5) Sayyiduna Mu'awiyah

6) Sayyiduna Khalid bin Sa'id bin al 'As

7) Sayyiduna Abban bin Sa'id

8) Sayyiduna al 'Ala' bin al Hadhromi

9) Sayyiduna Hanzalah bin al Rabi'

10) Sayyiduna Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarrah

Pengawal Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Sayyiduna Sa'ad bin Abi Waqqos

2) Sayyiduna Sa'ad bin Mu'az

3) Sayyiduna 'Ubbad bin Basyir

4) Sayyiduna Abu Ayyub al Ansori

5) Sayyiduna Muhammad bin Maslamah

Panel fatwa Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Khalifah yang empat (Abu Bakar, Umar, Uthman & Ali)

2) Sayyiduna Abdul Rahman bin 'Auf

3) Sayyiduna Ubai bin Ka'ab

4) Sayyiduna Abdullah bin Mas'ud

5) Sayyiduna Mu'az bin Jabal

6) Sayyiduna 'Ammar bin Yasir

7) Sayyiduna Huzaifah al Yamani

8) Sayyiduna Zaid bin Thabit

9) Sayyiduna Salman al Farisi

10) Sayyiduna Abu Darda'

11) Sayyiduna Abu Musa al Asy'ari

Mereka semua telah mengeluarkan fatwa ketika Baginda masih hidup lagi dan fatwa-fatwa mereka diakui oleh Baginda yang menunjukkan ketinggian ilmu mereka.

Juru azan Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Sayyiduna Bilal bin Rabah

2) Sayyiduna Abdullah bin Ummu Maktum

3) Sayyiduna Sa'ad bin 'Aiz al Qurozi, juru azan Masjid Quba'

4) Sayyiduna Abu Mahzurah al Jumahi al Makki, juru azan di Mekah al Mukarramah

Qadhi Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Amirul Mukminin Imam Ali bin Abi Tolib

2) Sayyiduna Mu'az bin Jabal

3) Sayyiduna Abu Musa al Asy'ari

Kesemua mereka menjadi qadhi di Yaman.

Utusan Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Sayyiduna 'Amru bin Umayyah al Dhomari

2) Sayyiduna Dihyah bin Khalifah al Kalbi

3) Sayyiduna Abdullah bin Huzafah al Suhami

4) Sayyiduna Hatib bin Abi Balta'ah al Lukhomi

5) Sayyiduna Syuja' bin Wahab al Asadi

6) Sayyiduna Salit bin 'Amru al 'Amiri

7) Sayyiduna 'Amru bin al 'As

8) Sayyiduna al 'Ala' bin al Hadhrami

Penyair Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Sayyiduna Ka'ab bin Malik

2) Sayyiduna Abdullah bin Rowahah al Khazraji al Ansori

3) Sayyiduna Hassan bin Thabit

Ibu susuan Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Bonda Baginda, Sayyidah Aminah

2) Thuwaibah al Aslamiyyah, jariah Abu Lahab

3) Khaulah binti al Munzir

4) Ummu Aiman

5) Halimah al Sa'diyyah

6) Seorang wanita suku al Sa'di selain Halimah

Saudara susuan Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Sayyiduna Hamzah.

2) Masruh

3) Abdullah

4) Anisah

5) Al Syaima'

Binatang tunggangan & peliharaan Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) 7 ekor kuda. Salah seekornya bernama al Sukab

2) 6 ekor baghal. Salah seekornya bernama al Syahba'

3) 2 ekor keldai yang bernama Ya'fur dan 'Ufair

4) 3 ekor unta yang bernama al Quswa, al Jad'a' dan al 'Adhba'

5) 107 ekor unta kambing yang dijaga oleh Ummu Aiman

6) Seekor ayam jantan putih

Pedang Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Al Ghosob

2) Al Rusub

3) Al Battar

4) Al Hatf

5) Zul Fiqar

Dikatakan pada salah satu pedang Baginda terukir bait syair ini:

“Pengecut itu memalukan dan berani itu suatu kemuliaan;

Orang yang pengecut tetap tidak terlepas dari takdir yang ditetapkan.”

Baju besi Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Al Sa'diyyah

2) Fiddhoh

3) Zatul Fudhul

4) Zatul Wisyah

5) Zatul Hawasyi

6) Al Batra'

7) Al Khornaq

Nama-nama Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam.

1) Muhammad

2) Ahmad

3) Al Mahi (penghapus kekufuran)

4) Al Hasyir (penghimpun manusia di atas sunnahnya)

5) Al 'Aqib (penyudah rantaian para Nabi)

6) Nabiyyur Rahmah (Nabi pembawa rahmat)

7) Nabiyyut Taubah (Nabi pengajar taubat)

8) Al Muqaffi (pengikut jejak langkah para Nabi sebelumnya)

9) Nabiyyul Malahim (Nabi yang menyertai peperangan)

Serta beberapa nama yang lain lagi. Guru kami Imam Muhammad Khalil al Khatib menyenaraikan sebanyak 202 nama Baginda menerusi qasidah beliau yang bertajuk an Nazmul Maqbul li Asmair Rasul.

Setakat ini dahulu maklumat mengenai nabi kita Sayyiduna Muhammad Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam. Sekadar sebagai tanda ingatan buat Baginda sempena kedatangan Rabi'ul Awwal kali ini. Mari bersama-sama kita mencintai Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam.

Bibliografi:

- Nurul Absor fi Manaqib Ali Baitin Nabiyyil Mukhtar, Syeikh Mukmin bin Hasan Mukmin al Syablanji, terbitan al Maktabah al Taufiqiyyah, Mesir.

- Nurul Yaqin fi Sirah Sayyidil Mursalin, Syeikh Muhammad al Khudhori, cetakan pertama 1987 (1408), terbitan Darul Jil, Beirut dengan kerjasama Dar 'Ammar, 'Amman, Jordan.

- Mukhtasor Syamail Muhammadiyyah, Syeikh Abdul Majid al Syarnubi, diterjemahkan oleh Syeikh Muhammad Fuad Kamaludin al Maliki, cetakan pertama Januari 2007 (Zulhijjah 1427), terbitan Sofa Production.

- Syarh an Nazmul Asna li Asmail Husna wan Nazmul Maqbul li Asmair Rasul, al Imam al Muhaddith Sayyid Muhammad bin Khalil bin Muhammad al Khatib al Hasani, cetakan pertama 2006, terbitan Jam'iyyah Syair ar Rasul, Tanta, Mesir.

Oleh: Humair

Hudud


Muqaddimah

Menerusi entri kali ini, saya hanya membicarakan mengenai hudud secara umum dan ringkas berserta olahan yang mudah difahami, insya Allah. Dengan erti kata lain, entri ini hanya sekadar pengenalan mengenai hukuman hudud.

Definisi

Hudud dari sudut bahasa Arab: Merupakan plural (jama') kepada kalimah had yang bermaksud "penghalang".

Dari sudut syara', ia digunapakai untuk hukuman-hukuman yang dikenakan terhadap perbuatan-perbuatan maksiat tertentu.

Oleh itu, para ulama' mendefinisikan hudud sebagai: Hukuman yang ditentukan syara' terhadap kesalahan-kesalahan melanggar hak Allah Ta'ala serta disandarkan kepada sebab-sebabnya.[1]

Hukuman ini dinamakan hudud kerana ia boleh menghalang manusia daripada berterusan melakukan jenayah tersebut.

Perbuatan maksiat yang dikenakan hudud.

Perbuatan maksiat yang dikenakan hudud adalah tujuh:

1) Murtad.

Apabila seseorang Muslim murtad daripada Islam dengan ucapan atau perbuatan, maka dia akan diberi tempoh tiga hari untuk bertaubat tanpa sebarang paksaan mahupun seksaan dikenakan. Sekiranya dia enggan juga bertaubat selepas tempoh tersebut, maka dia dijatuhkan hukuman bunuh. Ini adalah berdasarkan hadith yang menyebut mafhumnya:

“Sesiapa yang menukar agamanya (murtad daripada Islam), maka bunuhlah dia.” [2]

2) Membunuh.

Seorang Muslim yang membunuh seorang Muslim lain dengan sengaja, maka hukumannya adalah bunuh. Ia juga disebut sebagai Qisas. Ini adalah berdasarkan firman Allah Ta'ala mafhumnya:

“Wahai orang-orang yang beriman! Qisas itu diwajibkan ke atas kamu dalam kes pembunuhan.” [al Baqarah: 178]

3) Zina.

Seorang Muslim yang berzina, sedangkan dia belum berkahwin maka hukumannya adalah sebat seratus kali berdasarkan firman Allah Ta'ala mafhumnya:

“Wanita dan lelaki yang berzina, maka hendaklah kamu sebat mereka berdua sebanyak seratus kali sebatan.” [al Nur: 2]

Kemudian dibuang negeri selama setahun berdasarkan hadith mafhumnya:

“Pemuda pemudi yang berzina hendaklah disebat seratus kali dan dibuang negeri selama setahun.” [3]

Manakala bagi penzina yang telah berkahwin, maka hukumannya adalah rejam sehingga mati berdasarkan hadith yang diriwayatkan daripada Sayyiduna Jabir radhiyallahu 'anhu bahawa seorang lelaki telah berzina dengan seorang perempuan. Lalu Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam memerintahkan agar dia disebat. Kemudian lelaki tersebut mengaku bahawa dia telah berkahwin. Lantas Baginda memerintahkan agar dia direjam.[4]

4) Liwat.

Seorang Muslim yang meliwat, maka hukumannya adalah dibunuh. Begitu juga yang diliwat sekiranya dia baligh. Tidak kira yang melakukan perbuatan liwat ini telah berkahwin ataupun belum. Ini adalah berdasarkan hadith yang menyebut mafhumnya:

“Sesiapa yang kamu dapati melakukan perbuatan kaum Lut (iaitu liwat) maka bunuhlah orang yang meliwat dan yang diliwat.” [5]

5) Qazaf (menuduh orang lain berzina).

Sesiapa yang menuduh seorang Muslim atau Muslimah berzina, kemudian dia tidak mendatangkan empat saksi yang menyokong tuduhannya itu maka dia dikenakan hukuman sebat sebanyak 80 kali, dihukumkan sebagai fasiq serta tidak diterima lagi kesaksiannya. Ini adalah berdasarkan firman Allah Ta'ala mafhumnya:

“Orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang suci (dengan tuduhan zina) kemudian mereka tidak mendatangkan empat saksi (yang menyokong tuduhan itu), maka sebatlah mereka sebanyak 80 sebatan dan janganlah kamu menerima kesaksian mereka buat selama-lamanya dan mereka itu adalah golongan yang fasiq. Kecuali orang-orang yang bertaubat selepas itu dan memperbaiki diri, maka sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” [al Nur: 5]

6) Meminum arak.

Seorang Muslim yang meminum arak atau sebarang minuman yang memabukkan, maka hukumannya adalah sebat sebanyak 80 kali.

7) Mencuri.

Seorang Muslim yang mencuri, maka hukumannya adalah dipotong tangan berdasarkan firman Allah Ta'ala mafhumnya:

“Lelaki dan wanita yang mencuri, maka potonglah tangan mereka berdua sebagai balasan terhadap perbuatan mereka dan juga pencegahan daripada Allah. Dan Allah Maha Berkuasa lagi Maha Bijaksana.” [al Maidah: 38]

Sunnah menjelaskan bahawa sekiranya barangan yang dicuri memiliki nilai sebanyak 1/4 dinar emas tulen (lebih kurang 1.0625 gram emas) atau lebih atau barangan yang seumpama dengannya, maka jika dia mencuri buat kali pertama hukumannya adalah dipotong tangan kanan pada pergelangannya. Sekiranya dia mencuri buat kali kedua, dipotong pula kaki kiri pada pergelangannya. Jika dia masih lagi mencuri, dipotong tangan kirinya. Jika masih mencuri, dipotong pula kaki kanannya. Namun sekiranya dia masih lagi mencuri, maka hukumannya adalah ta'zir dan ia bergantung kepada ijtihad pemerintah ketika itu.

Hukuman buat kesalahan-kesalahan selain di atas.

Adapun bagi kesalahan-kesalahan selain yang dinyatakan di atas, maka hukumannya adalah berbentuk ta'zir. Ia bergantung kepada ijtihad pemerintah berdasarkan kemaslahatan. Hukuman tersebut boleh jadi pukulan, sebatan, buang negeri dan sebagainya.

Hikmah disyariatkan hudud.

Hudud disyariatkan bagi kesalahan-kesalahan yang dinyatakan di atas adalah kerana hikmah-hikmah yang berkait rapat dengan perkara-perkara asasi yang disebut sebagai al Maqosid al Syar'iyyah iaitu:

1) Agama.

Agama adalah suatu keperluan bagi individu bahkan ia adalah keperluan masyarakat. Bagi mengekalkan kelangsungan agama Islam, maka kita diwajibkan untuk berjihad memerangi golongan kuffar dan membunuh golongan murtad.

2) Nyawa.

Nyawa adalah asas kehidupan. Maka wajib dijatuhkan hukuman qisas ke atas orang yang mencabutnya tanpa alasan yang benar. Dengan qisas, keselamatan nyawa akan terjamin dan ia menghalang berlaku pertumpahan darah tanpa sebab yang kukuh lagi benar. Kerana itu Allah Ta'ala berfirman mafhumnya:

“Dan pada Qisas itu, terdapat kehidupan bagi kamu wahai orang-orang yang memiliki akal fikiran agar (dengan qisas itu) kamu memelihara (nyawa-nyawa yang tidak berdosa).” [al Baqarah: 179]

3) Keturunan.

Keturunan adalah aspek yang membezakan manusia dengan hidupan lain. Kerana itu, Islam sangat menitik beratkan keturunan dengan memelihara kesuciannya. Melalui keturunan, manusia meneruskan kelangsungan kewujudannya di muka bumi ini. Disebabkan zina membawa kepada pencemaran nasab dan kekeliruannya, maka dijatuhkan hukuman sebat dan rejam. Begitu juga dengan liwat. Selain menjijikkan, ia juga adalah perbuatan songsang yang menyumbang kepada kekurangan kewujudan manusiawi. Kerana itu, hukuman bunuh dijatuhkan terhadap orang yang melakukan perbuatan songsang ini.

4) Maruah.

Sudah menjadi fitrah, manusia sangat mementingkan maruah. Islam sangat mengambil berat tentang maruah kerana manusia itu hidup terhormat jika maruahnya terpelihara. Disebabkan qazaf adalah tuduhan yang melibatkan maruah, maka dijatuhkan hukuman sebat bagi sesiapa yang mencemarkan maruah orang lain tanpa bukti.

5) Akal.

Akal adalah anugerah terbesar buat umat manusia. Dengannya, manusia menilai buruk dan baiknya sesuatu perkara. Dengan akal jua, kita ditaklifkan oleh Allah Ta'ala dengan taklifan-taklifan tertentu. Maka ia adalah anugerah yang sangat besar nilainya serta perlu dijaga keutuhannya. Oleh kerana meminum minuman yang memabukkan boleh menyebabkan kehilangan akal seterusnya membawa kepada perbuatan-perbuatan yang menjatuhkan martabat kemanusiaan, maka Islam menjatuhkan hukuman sebat buat mereka yang sengaja meminumnya.

6) Harta.

Harta adalah pendokong kehidupan. Islam menggalakkan umatnya untuk berkerja mengumpul harta yang halal dengan tujuan untuk menyara kehidupan serta menyumbang kepada jalan Allah Ta'ala. Untuk memelihara harta, dikenakan hukuman potong tangan bagi pencuri.

Benarkah hudud tiada di dalam al Quran?

Sebagaimana yang telah saya nyatakan di atas, sidang pembaca jelas mendapati bahawa hukuman hudud disebut secara terang nyata di dalam al Quran dan Sunnah. Saya sengaja menimbulkan pertanyaan ini kerana saya pernah mendengar suara-suara sumbang (di kalangan mereka ada yang belajar di al Azhar!) menyatakan bahawa hudud tidak disebut di dalam al Quran. Saya tidak pasti bagaimana mereka boleh berfikiran begitu. Sama ada mereka tidak pernah membaca al Quran atau buta huruf. Boleh jadi juga mereka buat-buat bodoh. Mungkin juga mereka ada kepentingan peribadi yang menjadikan akal mereka bingung seketika. Cuma persoalan yang timbul adalah mengenai perlaksanaannya. Hudud disebut di dalam al Quran dan Sunnah. Adapun perlaksanaannya, bergantung kepada suasana. Wallahu 'alam.

Penutup.

Konklusinya, jika hukuman hudud dilaksanakan ia akan membawa kepada kesejahteraan hidup. Islam adalah agama kesejahteraan. Kerana itu, Islam mensyariatkan hudud bagi menjamin kesejahteraan hidup sebagaimana yang telah disebut menerusi hikmah-hikmahnya di atas. Segala puji bagi Allah, pengatur hukuman buat sekelian alam.

Bibliografi:

- Khawatir Diniyyah, al Hafiz Sayyid Abdullah bin Siddiq al Ghumari al Hasani, bahagian pertama, cetakan ketiga 2004 (1425), terbitan Maktabah al Qohirah, Mesir.

- Al Mu'tamad fil Fiqh al Syafi'i, Prof. Dr. Muhammad al Zuhaili, jilid kelima, cetakan pertama 2007 (1428), terbitan Darul Qalam, Damsyik.

- Nailul Autor min Asrar Muntaqol Akhbar, al Imam al Qadhi Muhammad bin Ali al Syaukani al Yamani, jilid 13, cetakan pertama 2006 (1427), terbitan Dar Ibni Jauzi, Arab Saudi.

[1] Al Mu'tamad fil Fiqh al Syafi'i, hal: 145, jilid 5, Darul Qalam, Damsyik.

[2] Nailul Autor, hadith 3215, halaman 509, jilid 13, Dar Ibnu Jauzi.

[3] Nailul Autor, hadith 3095, halaman 226, jilid 13.

[4] Nailul Autor, hadith 3096, halaman 226, jilid 13.

[5] Nailul Autor, hadith 3131, halaman 298, jilid 13.

Oleh: Humair

Rakan-rakan Pembaca Budiman